1 milliard til grønn luftfart i NTP
Fredag 15. mars presenterte samferdselsminister Jon Ivar Nygård nyheten om at regjeringen foreslår å bruke 1 milliard kroner på luftfartens grønne omstilling i Nasjonal transportplan (NTP).
24 resultater
Fredag 15. mars presenterte samferdselsminister Jon Ivar Nygård nyheten om at regjeringen foreslår å bruke 1 milliard kroner på luftfartens grønne omstilling i Nasjonal transportplan (NTP).
Næringsministeren annonserer at reiselivet blir en av regjeringens eksportsatsinger.
Administrerende direktør i NHO Luftfart og konsernssjefene i de norske flyselskapene har sendt felles brev til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite i forbindelse med behandlingen av Regjeringens fremlagte luftfartstrategi.
NHO Luftfart har gitt avgitt høringssvar til høring av NOU 2022:20 Et helhetlig skattesystem.
Norsk luftfart har satt mål om være fossilfri i 2050. Bærekraftig flydrivstoff vil bli svært viktig for at målet kan nås. Omstillingen vil bli krevende for luftfarten, men representerer også spennende industrimuligheter for Norge.
NHO Luftfart deltok i dag på høring i Transport- og kommunikasjonskomiteen om Meld. St. 10 (2022-2023) - Bærekraftig og sikker luftfart - Nasjonal luftfartsstrategi. Budskapet som ble gitt var at den fremlagte luftfartsstrategien gir en god gjennomgang av den faktiske situasjonen i norsk luftfart, men at den dessverre er forholdsvis vag og uforpliktende når det gjelder strategier for fremtiden.
Luftfarten skal ta sin del av reduksjonen i norske klimagassutslipp. Da bør virkemidlene legge til rette for det.
Norsk luftfart er fremdeles i luften etter å ha vært truffet hardt av Covid-19, men det har røynet på. Spørsmålet er om bransjen noen gang kommer opp i full marsjhøyde med de rammebetingelser norske flyselskap gis.
NHO Luftfart deltok, i sammen med en rekke politikere og næringslivsledere, på NHOs årskonferanse 5. januar. Tema for konferansen var "Uro" - hvordan skal vi møte de nye store utfordringene som folk og bedrifter står overfor og hvordan må vi jobbe sammen for å løse dem.
EU har vedtatt en forordning om et nytt og utvidet system for elektronisk registrering av tidspunkt og sted for inn- og utreise over Schengen-samarbeidets yttergrenser. Norske myndigheter har lagt seg på en såkalt O+ løsning. Dette betyr manuell kontroll av de reisende – noe som vil medføre et behov for en vesentlig oppbemanning av grensekontrollpunktene. Norske myndigheter har besluttet at flyselskapene må finansiere denne myndighetsoppgaven gjennom en økt passasjeravgift. Dette mener vi er prinsipielt galt og NHO Luftfart vil ta dette opp med politisk ledelse i Justis-og beredskapsdepartementet i møte 12. januar 2023.