Ansvar for sikkerhet og service!
Kabinbesetning er fellesbetegnelsen på kabinansatte om bord på et fly som har ansvaret for passasjerenes sikkerhet og selskapenes servicekonsept.
Kabinbesetning er fellesbetegnelsen på kabinansatte om bord på et fly som har ansvaret for passasjerenes sikkerhet og selskapenes servicekonsept.
Sjekke flykabinens sikkerhetsutstyr
Demonstrere sikkerhetsrutiner før avgang
Sjekke at mat og drikke er på plass før avgang
Servere eller selge mat og drikke samt tax-free varer under reisen
Klargjøre og sikre kabinen før avgang og landing
Sikkerhetssjekke kabinen etter landing
Arbeidsoppgavene kan variere noe avhengig av hvilket selskap du jobber for.
Som en del av kabinbesetningen er du flyselskapets ansikt utad, og det stilles derfor store krav til dine evner til å yte service og være lydhør overfor passasjerenes ønsker og behov. Kabinbesetningen har ansvar for sikkerheten om bord og bistå med medisinsk hjelp dersom det skulle bli behov for det.
Som kabinbesetning er du ansvarsfull og har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Du har evne til å yte service og du kan handle raskt og holde deg rolig i eventuelle pressede situasjoner. Som kabinbesetning må du være i god fysisk form.
Kabinbesetning er ansatt i luftfartsselskaper som utfører rute- og charterflyvinger. Eksempler på slike selskaper er SAS, Widerøe og Norwegian.
De ulike flyselskapene holder egne kurs for opplæring av kabinbesetning. Det finnes også andre private opplæringsinstitusjoner tilbyr kurs og opplæring for kabinpersonale.
Opptakskravene til kurs og opplæring varierer fra selskap til selskap. Generelt er det nødvendig med normalt syn, god fysisk og mental helse, plettfri vandel og gode engelskkunnskaper.