i) Arbeide for et godt og harmonisert teknisk/operativt regelverk
o Samordne medlemsbedriftenes interesser/policy på dette området
o Bidra til at det teknisk/operative regelverk gir et høyt flysikkerhetsnivå i Norge.
o Sørge for at myndighetene gjennomfører grundige nytte/kost vurderinger av regelverket.
o Sørge for at det teknisk/operative regelverket i tilstrekkelig grad tar hensyn til særlige nasjonale driftsforutsetninger
o Sørge for at det teknisk/operative regelverket gir like konkurransevilkår nasjonal og internasjonalt.
o Samarbeide med Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet om forståelse av - og praktisering av regelverket.
ii) Konkrete samarbeidsformer
På grunnlag av utarbeidet samarbeidsavtale mellom NHO Luftfart og LT skal det etableres et tettere og mer forpliktende samarbeid med LT. Dette skal medvirke til nødvendig informasjonsformidling og bistand til tilsynet i enkeltsaker og regelverksarbeid, noe som igjen skal gi bedre regelverk og god oppfølging/forvaltning av dette.
o NHO Luftfart/medlemsbedriftene skal delta på LTs faste konferanser og seminarer
o Det skal holdes et årlig møte mellom ledelsen i LT og styret i NHO Luftfart.
o Underutvalgene TEK og OPU skal holde tett kontakt med respektive fagpersoner i LT, og det skal holdes ett til to temabaserte møter i året mellom partene
o Bransjeutvalget (BRU) skal minst en gang i året ha kontaktmøter med administrativ/økonomisk avd i LT.
o Når LT setter ned arbeidsgrupper skal berørte underutvalg oppnevne en arbeidsgruppe fra mest berørte medlemsbedrifter som skal følge dette arbeidet, og som skal involveres i LTs utredningsarbeid.
o NHO Luftfart/medlemsbedriftene skal tilby konsultasjonsmøter med saksbehandlere/leder i LT som deltar på møter i EASA, ev i arbeidsgrupper i EU kommisjonen..
o NHO Luftfart/medlemsbedriftene skal tilby konsultasjonsmøter med saksbehandlere/ledere i SD som deltar på møter/arbeidsgrupper i EASA, ev i EU kommisjonen.
o NHO Luftfart skal intensivere den direkte kontakten og oppfølgingen av arbeidet i EASA, blant annet ved å besvare relevante EASA høringer.